Dojo 18 juni Apps maken

Alweer de laatste dojo in Bibliotheek Wateringen voor de zomervakantie begint. Deze keer kwam Code Qube bij onze dojo langs. De Code Qube is een fysieke zeshoek waarin twee tablets zijn bevestigd. De software op deze tablets is leidend. Tijdens het lesprogramma gebruiken de kinderen de andere zijden van de Code Qube als magneetbord. Op de bijbehorende magneten tekenen zij hun eigen design en puzzelen zij de goede HTML en CSS code in elkaar. Omdat het de dag voor vaderdag was hebben twee deelnemers een echte vaderdag website gemaakt. Twee andere deelnemers hebben een website rond het thema StarWars gemaakt. Er werd hard gewerkt aan de websites en het leuke is dat er thuis verder gewerkt kan worden.

Op verzoek van onze deelnemers zijn we apps gaan maken. Een aantal deelnemers zag zichzelf al slapend rijk worden met een eigen app in de appstore. We zijn gestart met een prezi over apps. Toen werd duidelijk dat je zelf eerst moet betalen voordat je een app online kunt verkopen.

De beginnende programmeurs hebben gewerkt met de app POP. Door tekeningen te maken en daar foto’s van te maken wordt de structuur van een app duidelijk. Klik hier voor een beschrijving op de website www.codekinderen.nl

Deelnemers die al meer ervaring hadden met Scratch en een beetje Engels spreken konden aan de slag met AppInventor. Door middel van de opdrachtkaarten konden de deelnemers de mogelijkheden van het programma ontdekken en zo hun eigen combinaties maken. AppInventor werkt net als Scratch met het aan elkaar klikken van blokjes. Eén deelnemer had een app gemaakt waarmee hij zijn telefoon kon laten praten. Zo kon hij tijdens de presentaties antwoorden via zijn telefoon.

Wij zijn benieuwd wanneer de eerste app van één onze ninja’s te vinden is in de AppStore of bij GooglePlay.

Posted on by Suzanne Hoogeveen in Edities

Add a Comment

You must be logged in to post a comment.