2016 – #1 Python

Het thema van de eerste Dojo van 2016 was Python.

Er bleken best veel deelnemers te zijn die nog niet eerder geprogrammeerd hadden. Deze kinderen hebben kennis gemaakt met Scratch.

Iedere deelnemer ging op zijn of haar eigen manier aan het werk. De een volgde stap voor stap het instructieboekje gemaakt door TU Delft. De ander ging op eigen houtje de mogelijkheden van Scratch ontdekken. Ook bleek het interessant om naar projecten van anderen te kijken om te zien hoe die geprogrammeerd waren. Verschillende sprites, geluiden en achtergronden werden aan bestaande projecten toegevoegd. De deelnemers werkten onderling veel samen.

Python is een op tekst gebaseerde programmeertaal. De codering is, vergeleken met andere programmeertalen, programmeren-voor-kinderen-165x200vrij gemakkelijk om te lezen en te schrijven. Python leerden de deelnemers met behulp van het boek “Programmeren voor kinderen” van Carol Vorderman. Deelnemers leerden IDLE te gebruiken. Daarbij is het belangrijk steeds de volgende stappen te maken omdat een codering die niet is opgeslagen ook niet wordt uitgevoerd. Tekst invoeren-Opslaan-Uitvoeren.

Met het maken van een spokenspel kon je leren om het programma te structureren met behulp van inspringingen. En door variabelen te gebruiken kan de score van een spel bijgehouden worden. Eén van de deelnemers merkte op dat Python heel veel mogelijkheden heeft. Met Python kun je ingewikkelde dingen doen die ook in Scratch mogelijk zijn, zoals complexe loops maken, spelen met strings en lijsten en afbeeldingen maken met “turtles”.

Tenslotte liet een aantal deelnemers graag zien waar zij aan gewerkt hadden. Iemand legde uit hoe het programmeren van een spokenspel in Python in zijn werk ging en twee anderen legden de werking van een pingpongspel in Scratch uit.

Dankzij de mentoren hebben alle deelnemers weer meer geleerd over programmeren.